Ontdek het enorme verschil tussen hebben en zijn

Welk etiket plak jij jezelf op?

Taal kan voor veel problemen zorgen wat betreft ons gevoel. Er is namelijk een belangrijk verschil tussen hebben en zijn. Hoe vaak zeg of denk jij: ‘Ik ben onzeker‘ of  ‘Ik ben angstig, dik of lelijk’?  Of: ‘Ik ben nu eenmaal een perfectionist’? Op het moment dat je dat tegen jezelf zegt, dan gebeurt er iets. En dat heeft te maken met taal. Want er is een enorm verschil tussen iets hebben en zijn.

Op het moment dat jij zegt: ‘Ik ben een perfectionist’, dan zet je je zelf vast. Jij kan daar dus helemaal niks aan doen want jij bent dat nu eenmaal. Dan is dat jouw identiteit. Je gelooft er compleet in dat jij zo bent. Er is dus geen ruimte om het anders te doen.

Maak ruimte voor jezelf

Wat kun je beter doen? Je kunt beter spreken in termen van ‘hebben’. In plaats van dat je zegt: ‘Ik ben Marianne en ik heb overgewicht’ of ‘Ik ben Ria en ik gedraag me als iemand die alles perfect wil doen’. Voel je het verschil? Nu heb je ineens een keuze. Je kunt ook kiezen om je op een andere manier te gedragen. Er komt dan ruimte voor jezelf.

Hoe vaak ben je geneigd om te zeggen: ‘Ik ben gekwetst door ….(je partner, moeder of een collega). En hoe anders voelt het als je zegt: ‘Ik ben Marianne en ik heb een moeder die niet zo liefdevol met me omging’. Of jij bent Annemiek en je hebt te maken gehad met een collega die het niet zo goed met je voor had.

Het wordt helemaal erg als je zegt: ‘Ik ben een slecht mens”. Oei denkt iedereen dan. Maar het klinkt heeel anders als je zegt: ‘Ik ben Sabine en ik heb er spijt van dat ik iemand heb gekwetst’.

Ontdek het enorme verschil tussen hebben en zijn

Hebben en zijn veranderen

Dus als je spreekt in termen van ‘zijn’ dan zet je jezelf vast. En als je het woorden ‘hebben’ gebruikt komt er ruimte voor een andere keuze. Laat die stickers, die etiketten die jezelf opplakt, los. Voorkom je dat jezelf etiketten opplakt.

Hoe kun je dit veranderen?

Stap#1: Start met het zeggen van je eigen naam

Stap #2: Maak dit krachtiger door dit te doen voor de spiegel en zeg dit net zolang tegen jezelf totdat je jezelf liefdevol kan zien. Puur en alleen met je eigen naam.

Stap #3: Aanvaard jezelf met al je tekortkomingen

Stap #4: Koppel je talenten, sterkte kanten, positieve ervaringen aan je naam

Stap #5: Stop met het degraderen van jezelf tot 1 gevoel/identiteit/negatief verhaal

De manier waarop je over jezelf praat maakt een enorm verschil over hoe je jezelf ziet en hoe je je voelt.

Wat ga jij voortaan over jezelf zeggen?

Meer video’s? Abonneer je op mijn YouTube kanaal of like en volg mijn Facebook pagina.

2 reacties op “Ontdek het enorme verschil tussen hebben en zijn”

  1. Ik heb last van een depressie, ik kan mezelf niet graag zien in de spiegel.
    Ik probeer wat meer te hebben in de toekomst en war minder te zijn.
    Nadia

    1. Hoi Nadia, oei dat is niet fijn. Heb je hier wel hulp voor? Bekijk anders een mijn webinar of luister naar mijn podcast. Dit kan je verder helpen! Groetjes, Sandra

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top