Hoe je het beste kunt omgaan met je innerlijke criticus

Jezelf omlaag trekken

Stel: je vriendin is ontslagen, ze voelt zich vreselijk. Hoe zou jij op haar reageren? Neem even momentje om hier over na te denken. Eén van de dingen die je zou zeggen: ‘Goh wat moeilijk voor je, kan ik iets voor je doen?’ Je toont compassie en je gaat zeker niet de criticus uithangen.

Stel je nu voor dat je dat zelf was. Hoe reageer je op jezelf en hoe spreek je tegen jezelf? Reageer je op dezelfde aardige manier als op je vriendin?
Of gun je jezelf geen moment van rust en ga je in de oplossingsmodus?  Misschien schaam je jezelf wel en maak je het probleem groter en groter door jezelf de schuld te geven.

Juist als je stress hebt kan je innerlijke criticus, ook wel zelfkritiek, alles een graadje erger maken.

Je kunt ook zeggen: ‘Het is niet erg, we zien wel. Ik zie het als een nieuwe kans’.

Dé manier om met je innerlijke criticus om te gaan is dus met compassie. Net zoals je met compassie op je vriendin reageert.

Hoe kun je het beste omgaan met je innerlijke criticus

Zelfcompassie

Zelf compassie is dus vergelijkbaar met het hebben van compassie voor een ander. Het is géén zelfmedelijden zoals men in België dit woord interpreteert. Het is begripvol en vriendelijk zijn voor jezelf. Zoals je ook tegen je vriendin doet.

Stel: je bent 3 kg aangekomen. Je hebt de afgelopen tijd niet echt gesport en daardoor voel je je niet echt lekker in je vel. Als je compassievol naar jezelf reageert dan kun je zeggen: ‘Weet je wat, misschien zou je vanavond alvast eens een stukje kunnen gaan hardlopen.’ Dat klinkt beter dan: ‘Goh wat stom van me, hoe heb ik het in hemelsnaam zo ver kunnen laten komen?

De eerste stem kan leiden tot actie.

Van de tweede stem kun je je afvragen: hoe gemotiveerd word je van deze stem om te gaan hardlopen?

Zorgsysteem

Als je met zelfcompassie naar jezelf reageert dan activeer je je zorgsysteem. Daarmee activeer je het knuffelhormoon oxytine, waardoor je je veilig voelt.

Met zelfkritiek activeer je alleen maar je vechtsysteem. Dan ga je vechten, stressen en doorknallen.

Om je zorgsysteem te activeren kun je dus 2 dingen doen:

  1. Stel de ‘vriendin-vraag’ en geef het advies wat je aan een vriendin zou geven aan jezelf
  2. Stel jezelf de vraag: ‘Wat heb ik nu nodig?’

Hoe streng ben jij tegen jezelf?

Meer video’s? Check mijn YouTube kanaal of volg me op Facebook. Luister je liever? Check dan mijn podcasts!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.