5 eenvoudige manieren om in het hier en nu te zijn

Voor Siep is het de normaalste zaak van de wereld

In het hier en nu bij mij op schoot liggen. In z’n mandje liggen. Op z’n kleedje voor het raam liggen. Naar z’n etensbakje lopen. Buiten een rondje doen. Maar ook Siep heeft al een heel leven achter zich. Hij is inmiddels al bijna 12 en een jaar geleden woonde hij nog ergens anders. In die andere 11 jaar heeft hij op de Poezenboot in Amsterdam gezeten. Hij heeft in Amsterdam op een etage gewoond en in Goes in een groot huis met een andere kat samengewoond. En dit doet er niet toe voor hem. Want 1 ding is voor Siep de normaalste zaak van de wereld. 

Hij leeft in het nu. Ligt nú met zijn ogen dicht te genieten op zijn warme plekje. Als hij iets hoort dan beweegt zijn oor, want ja dat is wat hij nu opmerkt. Als hij een vogeltje voorbij ziet vliegen dan volgt hij dat met interesse. Dat is wat hij nu opmerkt. Als hij jeuk krijgt aan zijn oor dan krabt ie eraan. Want hij voelt nu jeuk. Kortom: Siep leeft compleet in het nu.  Als Siepje op schoot ligt dan denk ik wel eens aan wat hij allemaal al heeft meegemaakt. Ik denk dus namens Siep aan zijn verleden. Want ja, dat kunnen onze hersenen nu eenmaal. En Siep? Die denkt nergens aan. Al helemaal niet meer aan de Poezenboot. En ik ben degene die namens hem aan het verleden denkt.

Voor ons mensen is in het hier en nu zijn een stuk lastiger

Wij zijn geneigd het nu te laten domineren door het verleden of de toekomst. Hoe vaak fiets of rijd je met de auto van A naar B en weet je eigenlijk helemaal niet meer hoe je daar gekomen bent? Omdat je zo in gedachten verzonken was over iets wat je op A hebt gedaan? Of op B gaat doen? We laten onze gedachten dan de overhand nemen. En je weet ondertussen helemaal niet hoe de wind aanvoelde of wat je eigenlijk onderweg gezien hebt. Terwijl onze zintuigen in staat zijn een belangrijk onderdeel van onze omgeving waar te nemen: het hier en nu. Alleen we doen dat te weinig. Hoe vaak ben jij je bewust van je omgeving? Als je nu het A naar B voorbeeld herkent, dan waarschijnlijk niet vaak.

Bij deze een eenvoudige oefening om je te verbinden met je omgeving, vooral als je merkt dat je vastzit in je gedachten of gevoelens.
1. Pauzeer
2. Kijk om je heen en merk 5 dingen op die je ziet
3. Luister goed en merk 5 dingen op die je kunt horen’
4. Merk 5 dingen op die je kunt voelen in je lichaam
5. Doe al het bovenstaande maar dan tegelijkertijd

En wellicht heb je ook een huisdier. Die zijn handige dagelijkse reminders. Dat maakt het een stuk makkelijker. Als hij op schoot komt liggen doe ik met hem mee. Dan liggen we samen even in het nu te zijn. Bekijk ook eens andere tips geïnspireerd door Siep.

eenvoudig in het hier en nu zijn

Wil je meer waardevolle info en tips? Volg en like dan mijn Facebookpagina of abonneer je voor inspirerende video’s op mijn YouTube kanaal.

3 reacties op “5 eenvoudige manieren om in het hier en nu te zijn”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top