Waarom cafeïne en teveel koffie slecht voor je is

Hoeveel van ons kunnen ‘s ochtends niet op gang komen zonder koffie? We denken dat we niet goed wakker kunnen worden wanneer we niet eerst een flinke bak koffie op hebben. Als je ziet hoeveel mensen ‘s ochtends hoeveel koffie gebruiken, dan zou je haast gaan denken dat op een natuurlijke wijze wakker en helder worden voor de moderne mensheid niet meer weggelegd is.

We denken allemaal dat de cafeïne in koffie een onschuldige stof is. Maar het tegendeel is waar. Cafeïne kan tot verslaving leiden en bij overmatig gebruik ernstige lichamelijke en psychologische problemen geven. Angstgevoelens, prikkelbaarheid, depressiviteit en slaapproblemen kunnen het gevolg zijn van teveel cafeïne. Diezelfde verschijnselen kun je ook krijgen als je plotseling stopt met koffie. Dat geeft dus wel aan dat we ons dagelijkse bakkie zeer serieus moeten nemen.

Koffie is een echte drug

Koffie werd 300 jaar geleden geïntroduceerd in ons land. Het was alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar omdat het toen al beschouwd werd als een gevaarlijke stof. Het verbod bleef helaas niet gehandhaafd. Echter omdat het toch als een gevaarlijke drug werd beschouwd was het alleen verkrijgbaar in koffiehuizen. Bovendien mochten alleen mannen daar komen. In de loop van de tijd is koffie toch het huishouden binnengedrongen. En we vinden ook cafeïne in cola, energiedrankjes en zelfs aspirines! Met als gevolg dat we eigenlijk allemaal verslaafd zijn aan de drug cafeïne.

Wat doet cafeïne met je lichaam?

In kleine dosering stimuleert cafeïne onze hersenschors en doet daardoor onze alertheid, helderheid in denken en in aandacht duidelijk toenemen. Ook kunnen je handen ervan gaan trillen. Hoge doseringen stimuleert onze hartspier, waardoor onze hartslag toeneemt. Het verwijdt de bloedvaten van de longen en de bloedvaten van het hart en heeft een stimuleren effect op de bloedtoevoer naar de hersenen. Dat klinkt best goed zou je zeggen. Niets is minder waar.

De negatieve gevolgen van cafeïne op lichaam en geest

Overmatig gebruik kan leiden tot hartziekten, maag-en darmstoornissen, hogere bloeddruk. Overmatig gebruik van cafeïne wordt cafeïnisme genoemd. Cafeïnisme lijkt sprekend op een ander syndroom, namelijk op angstneurose, prikkelbaarheid, desoriëntatie in plaats, tijd en persoon, hartritmestoornissen, zintuiglijke waarnemingsstoornissen (zoals verminderd zien, horen, en verminderde tastzin) en toegenomen gevoelens van angst en gedeprimeerdheid. Ja, dat is schrikken. Echter dat geldt bij véél koffiegebruik.

Hoeveel koffie is nog veilig?

Nu denk je natuurlijk; hoeveel kan ik dan nog nemen? De Wereld Gezondheidsorganisatie adviseert een dosis cafeïne van onder de 250 mg, omdat boven de 250 mg al schadelijke effecten werden ontdekt. Hoeveel is 250 mg eigenlijk? In één kop filterkoffie zit ongeveer 130 mg cafeïne, terwijl dat in oploskoffie ongeveer 70 mg is. En ja, zelfs in thee zit cafeïne! Een kop thee bevat ongeveer tussen de 40 en 70 mg cafeïne. In een gewoon glas cola zit zo n 40 mg en in een reep chocola van 100 gr zit ruim 100 mg cafeïne.

Zwaar gebruik is 5 tot 6 koppen koffie per dag. Maar 2 koppen koffie en 2 koppen thee is dus ook al teveel. Probeer dus maximaal 2 koppen koffie per dag te drinken. En dan het liefst in de ochtend want cafeïne zit na zes uur nog voor de helft van de dosis in je bloed. En dat kan voor slaapproblemen zorgen.

De gevoeligheid voor cafeïne varieert wel per persoon. Desondanks kan het helpen om je koffiegebruik eens onder de loep te nemen. Ik zie vaak dat mensen die koffie minderen al een stuk rustiger worden, minder snel prikkelbaar zijn en meer rust in hun hoofd ervaren. De moeite waard om te proberen dus! Wil je nog meer mentale rust? Bekijk deze gratis Eye Openers.

Wil je meer waardevolle info en tips? Volg en like dan mijn Facebookpagina of abonneer je voor inspirerende video’s op mijn YouTube kanaal.

2 reacties op “Waarom cafeïne en teveel koffie slecht voor je is”

  1. Hoi ik drink elke dag wel 4 koffie en 1 blikje cola, ik ben gauw prikkelbaar en lijkt wel of door de cafeïne versterkt wordt klopt dat?

    1. Hoi Robert, ja dat kan zeker een belangrijke oorzaak zijn! Dus minder eens en merk op wat het verschil is! Succes! Groetjes, Sandra.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top