Goede nachtrust nodig? Gratis 12 slaaptips

Heb je een goede nachtrust nodig?

Een goede nachtrust is belangrijk om goed te kunnen functioneren. Als je nachtrust verstoort is en het lukt niet om goed te slapen, dan kan dat behoorlijk frustrerend zijn. Bij deze 12 belangrijke slaaptips. 

  • Het is belangrijk om over voldoende tijd voor ontspanning te nemen. Als je jezelf gedurende de dag fysiek te zwaar overbelast, dan beïnvloedt dit je slaapkwaliteit op een negatieve manier. Neem dus overdag regelmatig pauze en ontspan je lichaam.
  • Hoe kun je ontspannen? Bekijk deze video waarin ik het meest krachtige, en vaak onderschatte wapen, voor ontspanning uitleg.
  • Ontspannen in de avond is heel belangrijk voor een goede nachtrust. Doe minstens een uur voor het slapen géén inspannende dingen meer. Zelfs een spannende film kijken kan ervoor zorgen dat je adrenaline gaat stromen waardoor je alert blijft. Dit bemoeilijkt het inslapen.
  • Houd regelmatige slaaptijden aan. Ga het liefst elke avond rond dezelfde tijd naar bed en sta, óók in het weekend, rond dezelfde tijd op. Als je wilt uitslapen, slaap dan maximaal twee uur langer uit in het weekend. Anders heb je kans op inslaap problemen de volgende avond.
  • De meeste mensen hebben genoeg aan 7 tot 8 uur slaap. Ga niet onnodig langer slapen. Hoe langer je op bed ligt hoe meer slaapkwaliteit je verliest.

Ga pas naar bed als je je slaperig voelt.

  • De meeste mensen vallen tussen 0 en 30 minuten in slaap. Lukt het na 30 minuten niet, ga dan iets anders doen. Bijvoorbeeld de ontspanningsoefening in deze video. Herhaal dit, indien nodig, na 30 minuten weer met eventueel een andere ontspannende activiteit, zoals; gekleurde cijfers tellen (een rode 1, een blauwe 2, etc).
  • Vermijd het drinken van koffie of andere cafeïne houdende dranken (energie drankjes, cola) in de avond voor een goede nachtrust. Na zes uren zit cafeïne nog steeds in je bloed. Dit zorgt ervoor dat je alert blijft. Drink dit dus het liefst alleen in de ochtend. Wil je meer weten over koffie? Het zal je verbazen wat koffie hoe slecht koffie voor je is.
  • Gebruik alcohol niet als een slaapmutsje. Dit belemmert juist een goede nachtrust. Alcohol maakt in de eerste wel slaperig maar na enkele uren verhoogt het je alertheid waar je slaapdiepte oppervlakkiger wordt. Hierdoor verslechte je slaapkwaliteit.
  • Overdag dutten kan wel, maar maximaal 20 minuten. Dutten in de avond is zeker niet aan te raden. Hierdoor neemt je ‘slaapdruk’ af en kom je ‘s avonds moeilijker in slaap.
  • Zorg voor een lage slaapkamer temperatuur (maximaal 15 graden)
  • Een warm bad of douche nemen voor het slapen gaan kan ook helpen.

Het volgen van deze tips kan een begin zijn om beter te slapen. Als je veel piekert, dan is er meer nodig om je te helpen. Wellicht helpen deze gratis Eye Openers je voor meer mentale rust.

eenvoudig in het hier en nu zijn

Wil je meer waardevolle info en tips? Volg en like dan mijn Facebookpagina of abonneer je voor inspirerende video’s op mijn YouTube kanaal.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll naar top